Brev:
Ikke den store morgenmadsspiser
24. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Ikke den store morgenmadsspiser
Kære Helen
Jeg har brug for lidt hjælp til morgenmaden.
Min dreng, der nu er 8 måneder, er ikke den store morgenmadsspiser, og grød gider han simpelthen ikke. Jeg har ellers prøvet på et hav af forskellige måder med forskellige gryn, masser af frugtmos, rå gryn blødet op i yoghurt natten over, med og uden mælk eller smør, fine og grove gryn, osv., men han gider det ikke. For et par dage siden prøvede vi i stedet med avokado- og bananmos, og det ryger ned – ikke med samme iver som dagens andre måltider, hvor det næsten ikke kan gå stærkt nok, men han får spist i hvert fald en halv deciliter, så det er rigtig fint.
Dog vil jeg gerne kunne variere det lidt, men når det ikke skal være grød, så synes jeg det er svært at finde på noget, der er energirigt nok, og som giver en fornuftig mæthed. Og med Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger, så er jeg i tvivl, om jeg må give ham yoghurt nu (som jo godt nok heller ikke mætter voldsomt)?
Har du erfaring med noget, som en baby, der ikke har den helt store appetit om morgenen, vil kunne lide, og som holder ham godt mæt?
Det skal lige siges, at han siden fredag i sidste uge slet ikke får mælk om natten mere – han har selv afvist det og får nu bare sutten, hvis han vågner, og så lægger han sig glad og tilfreds til at sove videre. Han får derfor mælk kl. 19 og igen kl. 6.30 (og 1-2 gange mere i løbet af dagen) og så morgenmad omkring kl. 7. Han spiser morgenmaden med lidt større interesse nu, end da jeg ammede ham om natten, men jeg tror simpelthen, at han er en af den slags mennesker, der bare ikke er voldsomt sulten lige fra morgenstunden.
Han vokser, tager godt på, og er glad og fuld af energi, så han mangler ikke noget, men jeg synes nu alligevel, at det er vigtigt at få etableret en god morgenmadsrytme helt fra starten.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
Christina